Vírníkové létání je specifické a nedá se s žádným jiným srovnat. Dalo by se říct, že je to něco mezi létáním s klasickým letadlem a vrtulníkem – z každého si vírník vzal nějaké přednosti. Jejich princip a konstrukce je jednoduchá a v posledních letech hodně pokročila zvláště z hlediska bezpečnosti.
Hlavní výhody našich vírníků jsou:
- Odolnost vůči nepříznivému počasí a turbulencím
- Nádherný nerušený výhled z kabiny ve velkém rozsahu
- Bezpečnost provozu – spolehlivě přistaneme i bez motoru a na nízké rychlosti
- Do kabiny neprší :-). Dokonce ani v MTO, protože má plexisklové štíty.
- V zimě dokáží topit
- Krátký start a přistání – odstartujete z posekané louky (není nutné letiště)
- Velký rozsah rychlostí
- Obratnost
- Snesou i silný vítr (21,7 m/s)
Ve srovnání s letadly s pevnými křídly disponuje vírník následujícími přednostmi:
- nemůže spadnout do vývrtky;
- nemá pádovou rychlost;
- je lehce ovladatelný;
- má krátký start a přistání;
- disponuje velkým rozsahem rychlostí;
- je obratný;
- snese i horší počasí, turbulence a silný vítr;
- má cenově nenáročný provoz;
- je nenáročný na prostor při hangárování, místo dvou ultralightů umístíte 13 vírníků;
- jednoduchý na údržbu;
- příznivá cena a provozní náklady, ve srovnání s helikoptérou jsou asi třetinové.
Protože je nutné udržovat neustále dopředný pohyb, nemůže vírník viset ve vzduchu na jednom místě jako vrtulník, může se však pohybovat velice pomalu – minimální rychlosti jsou kolem 30 km/h. S vírníkem se dá ale letět i velice rychle – kolem 180 km/h.
Pro přistání potřebuje vírník velice málo prostoru – 5 až 10 metrů. Princip autorotace totiž poté, co pilot přilétne nad místo přistání a zpomalí nad ním let, přivede vírník bezpečně a lehce na zem.
Říká se, že v jednoduchosti je krása. A to přesně platí o vírnících. Jejich princip je jednoduchý a od jejich vynálezu ve 20. letech minulého století je prakticky stejný. Dotáhl se jen k větší dokonalosti.
Vírník nepotřebuje složité poháněcí a řídící mechanismy jako vrtulník. Proto je jednodušší i jeho provoz a údržba.
Vírník není poruchový a není příliš náročný na pilotáž. Případně technické závady nebo pilotní chyby nemají zpravidla tak vážné následky jako při nehodách vrtulníků. Vírník je velice stabilní i v nepříznivých meteorologických podmínkách.
S vírníkem je možné bez problémů přistát i v případě vysazení motoru. Vírník totiž pokračuje v dopředném letu, pomalu sestupuje a bezpečně přistane. Díky malému prostoru nutnému pro přistání, je možné dosednout i na velmi malé plochy.
Další informace naleznete na adrese flyway.cz nebo autogyro.cz