Vírník

Vírníkové létání je specifické a nedá se s žádným jiným srovnat. Dalo by se říct, že je to něco mezi létáním s klasickým letadlem a vrtulníkem – z každého si vírník vzal nějaké přednosti. Jejich princip a konstrukce je jednoduchá a v posledních letech hodně pokročila zvláště z hlediska bezpečnosti.

Hlavní výhody našich vírníků jsou:

  • Odolnost vůči nepříznivému počasí a turbulencím
  • Nádherný nerušený výhled z kabiny ve velkém rozsahu
  • Bezpečnost provozu – spolehlivě přistaneme i bez motoru a na nízké rychlosti
  • Do kabiny neprší :-). Dokonce ani v MTO, protože má plexisklové štíty.
  • V zimě dokáží topit
  • Krátký start a přistání – odstartujete z posekané louky (není nutné letiště)
  • Velký rozsah rychlostí
  • Obratnost
  • Snesou i silný vítr (21,7 m/s)

Ve srovnání s letadly s pevnými křídly disponuje vírník následujícími přednostmi:

  • nemůže spadnout do vývrtky;
  • nemá pádovou rychlost;
  • je lehce ovladatelný;
  • má krátký start a přistání;
  • disponuje velkým rozsahem rychlostí;
  • je obratný;
  • snese i horší počasí, turbulence a silný vítr;
  • má cenově nenáročný provoz;
  • je nenáročný na prostor při hangárování, místo dvou ultralightů umístíte 13 vírníků;
  • jednoduchý na údržbu;
  • příznivá cena a provozní náklady, ve srovnání s helikoptérou jsou asi třetinové.

 

vírník
rodina vírníkářů při výletu na Slovensko červen 2015

Protože je nutné udržovat neustále dopředný pohyb, nemůže vírník viset ve vzduchu na jednom místě jako vrtulník, může se však pohybovat velice pomalu – minimální rychlosti jsou kolem 30 km/h. S vírníkem se dá ale letět i velice rychle – kolem 180 km/h.

Pro přistání potřebuje vírník velice málo prostoru – 5 až 10 metrů. Princip autorotace totiž poté, co pilot přilétne nad místo přistání a zpomalí nad ním let, přivede vírník bezpečně a lehce na zem.

Říká se, že v jednoduchosti je krása. A to přesně platí o vírnících. Jejich princip je jednoduchý a od jejich vynálezu ve 20. letech minulého století je prakticky stejný. Dotáhl se jen k větší dokonalosti.

Vírník nepotřebuje složité poháněcí a řídící mechanismy jako vrtulník. Proto je jednodušší i jeho provoz a údržba.

Vírník není poruchový a není příliš náročný na pilotáž. Případně technické závady nebo pilotní chyby nemají zpravidla tak vážné následky jako při nehodách vrtulníků. Vírník je velice stabilní i v nepříznivých meteorologických podmínkách.

S vírníkem je možné bez problémů přistát i v případě vysazení motoru. Vírník totiž pokračuje v dopředném letu, pomalu sestupuje a bezpečně přistane. Díky malému prostoru nutnému pro přistání, je možné dosednout i na velmi malé plochy.

Další informace naleznete na adrese flyway.cz nebo autogyro.cz